Nieuws
Nieuws

Nieuws

Een jachtstilleven van "Giacomo da Castello"

In de aanstaande voorjaarsveiling een kapitaal jachtstilleven van de hand van Jacques van de Kerckhoven (1636/1637-1712). De in Antwerpen geboren kunstenaar "Giacomo da Castello" vertrok naar Venetiƫ en groeide daar uit tot een van de belangrijkste stillevensschilder van de stad. Lees hier meer over zijn leven, werk en schildersstijl.

Jachtstilleven van Jacob van de KerckhovenDit jachtstilleven is van de hand van Jacques van de Kerckhoven. Zijn exacte geboortedatum is onbekend, maar Van de Kerckhoven verklaarde in 1690 dat hij 53 jaar oud was. Ergens in het jaar 1636 of 1637 werd hij geboren in Antwerpen. De Tachtigjarige oorlog was in volle gang en de Zuidelijke Nederlanden vielen onder de Spaanse overheersing. De beroemde Peter Paul Rubens (Antwerpen 1577-1640 Antwerpen) reisde meermalen naar Italië waar hij kennis maakte met de Barok. Deze vernieuwende stijl en artistieke ideeën bracht hij mee terug naar Antwerpen, waarmee hij grote invloed heeft gehad op zijn tijdgenoten en de Vlaamse schilderkunst van de  Zeventiende eeuw.

Van de Kerckhoven ging in 1649 in de leer bij Joannes Fijt (Antwerpen 1611-1661 Antwerpen) een vooraanstaande schilder van barokke stillevens. Van de Kerckhoven volgt in de voetsporen van Rubens en reist naar Italië om de Klassieken en Italiaanse meesters te bestuderen. Hij vestigt zich in 1660 definitief in Venetië.   Het was gebruikelijk voor Nederlandse schilders om een Italiaanse naam aan te nemen, meestal een vertaling van hun eigen naam; hetgeen ten goede kwam van hun kunstenaarsbestaan.[1]  Van de Kerckhoven neemt de naam Giacomo da Castello aan, naar de wijk waar hij op dat moment woonde, maar ook Giacomo Semiterio komt voor.  Mede door zijn Vlaamse opleiding kreeg hij al snel naamsbekendheid in Venetië. Hij groeide uit tot een van de belangrijkste stilleven specialisten van de regio en wordt zelfs benoemt tot kamerschilder van de Venetiaanse doge. Van 1685 tot 1712 was hij lid van de Fraglia dei Pittori, het kunstenaarsgilde in Venetië.  

Detailfoto

Zijn werk kenmerkt zich door de combinatie van Vlaamse en Italiaanse invloeden. Enerzijds kiest hij voor een realistische weergave met een duidelijke compositie en natuurgetrouwe details in de borstelige techniek die hij van zijn leermeester Joannes Fyt geleerd heeft.  Anderzijds laat van de Kerckhoven zich inspireren door het in Italië veel gebruikte contrast tussen licht en donker. Deze elementen zien we ook terug in het grote jachtstilleven in onze veiling (cat.nr. 98). De haas, naar rechts gedraaid en als jachttroffee aan zijn poot opgehangen snijdt de compositie diagonaal door midden. Het licht valt van links op de kop van de haas en de dode patrijzen in de rieten mand. De borstelige schildertoets geeft de vachten een zeer realistisch karakter. Rechts toont van de Kerckhoven juist ‘het leven’ doormiddel van de jonge duiven.  Van de Kerckhoven schilderde met name levende  dieren en alledaags  fruit en groente. Zo ook hier, op de achtergrond ligt een grote krop groente, waarmee hij juist de luxe vruchten en objecten die we vaak in stillevens zien achterwege  laat. Het merendeel van zijn werk is, net al  ongesigneerd, maar op basis van zijn herkenbare stijl kunnen we een aardig oeuvre in kaart brengen. Werk van Van de Kerckhoven bevind zich onder andere in het Uffizi in Florence en de Staatsgalerie Galerie in Stuttgart.

Onze dank gaat uit naar Dr. Fred G. Meijer voor zijn deskundige oog en expertise op het gebied van stillevens en Jacob van de Kerckhoven.

Herkomst: 
Privécollectie, Nederland, heden.
Veiling Roos, Amsterdam, 6-7 november 1917 als Frans Snijders.

Bronnen:
RKDArtist Jacques van de Kerckhoven (43979)
E. Greindl ,Les Peintres Flamands de nature morte au XVIIe siecle, Brussel 1956, p. 108.
A. van der Willigen & Fred G. Meijer, A Dictionary of Dutch and Flemish Still-life Painten Working in Oils, 1525-1725, Leiden 2003, p. 121.
Museo Civico di Palazzo Chiericati,  Vicenza, Inventory A 268: Jacob van der Kerckhoven, detto Giacomo da Castello, Allegory of Autumn.



[1] In Rome was er zelfs een genootschap speciaal  voor Noord- en Zuid-Nederlandse kunstenaars: De Bentveughels bestonden van 1620-1720 en heeft in totaal zo’n 480 leden gehad.

« Terug